Apa Yang anda Cari

Monday 12 September 2011

Hormat menghormati~


Hormat menghormati.. nampak senang kan.. tapi sebenarnya perkara tu lah yang susah sangat utk manusia hari ini utk mempraktikkan nya..


  sebagai contoh.. salam.. susah sgat kta nak bagi salam kat org yang kita jumpa... dalam hati msti kata 'PERLU KE'.. ini biasa terjadi bila dah berhadapan ngan kawan2 yang mybe setiap hari jumpa... n maybe gak kat laman sosial... tak bagi salam dulu.. tu yg masalah tu... hurmmm... contoh lain.. bila Tido.. ni terjadi ngan dri aku.. masa tido lah masa yg kita rasa masa utk kita nak tenangkan pikiran.. bukan masa untk otak kita di semakkan dgan suara2 yang tak di ingini...jangan lah sesekali korang melalak2 law kawan korng tengah tido.. jangan pasang lagu kuat2 law org sedang tido... kesian.. orng sedang berehat..
emm contoh lain bila org sedang study... tolong lah jangan ganggu. sbnarnya korng sedang merosakkan masa depan mereka taw... knpa sya ckap cm tu.. cntohnya lah.. dorng sedang belajar.. then kornng pasang lah lagu kuat2... pas tu org yg sdg study ni hilang fokus sbb korg... then dya pun dah takde mood nak blajar... and tak ar dya blajar... lagi kesian bila masa tu dya nak exam..msti dya dapat markah rndah.. bab siapa.. bab korang lah..."

oleh itu... jangan ar be selfish ke ataw apa2... jangan lah berfikiran sprti org gua... cuba perkara ni berlaku kat korng.. msti orng marah kan... hurmm,.. please lah ... berwawasan lah skit.. nantiaq bgi tips cmna nak jadi org brwawasan k... next timme.. Meh kita tengok Adab2 sesama manusia..


Seorang hukama' berkata: " Jikalau kamu ingin bergaul secara baik dan sopan maka ikutilah panduan-panduan ini":

  1. Mempamerkan wajah yang gembira, sopan dan tenang di hadapan kawan atau musuh. Jangan menunjukkan keangkuhan dan kesombongan. Rendah diri bukan bermakna kurang harga diri. Bersederhanalah, kerana sesuatu yang ekstrim itu adalah tidak baik.

  1. Jangan kerap menoleh ke kiri dan ke kanan. Jangan banyak menoleh ke mana-mana. Jangan memandang tajam orang lain. Jangan duduk seperti orang yang tidak tenang seolah-olah hendak melompat

  1. Jangan silangkan jari di celah jari tangan yang lain. Jangan bermain-main dengan misai, janggut ataupun cincin. Jangan sesekali mencungkil celah-celah giri, mengorek hidung, meludah atau membuang hingus, mengeliat dan menguap.

  1. Duduk dalam keadaan tenang, bertutur secara teratur dan tertib. Dengarlah dengan teliti percakapan orang di hadapanmu, tanpa menunjukkan kehairanan. Jangan dibiasakan meminta orang mengulangi percakapannya. Jika ada perkara-perkara melucukan, diamlah seboleh mungkin.


  1. Jangan sekali-kali berbangga dalam percakapan mengenai diri sendiri, anak-anak, karya-karya atau apa sahaja yang menjadi keistimewaan diri dan keluarga

No comments:

Post a Comment